måndag 29 april 2013

FEI World Cup Showjumping Final in Gothenburg

Innan jag rusar vidare till Malmö stadsbibliotek för att leta rätt på en bok och skriva vidare på min kandidatuppsats, så måste jag bara berätta lite kort om helgen eftersom den har varit något utöver det vanliga...

Lördag kväll åkte jag och Hans upp till vår älskade Linn i Ljungbyhed, där vi sedan njöt av lite kött och baconlindade champinjoner som vi grillat. Årets första grillmat - check! Gick sedan och la oss tidigt, för på söndag morgon klev Linn och jag upp 05:30 och gjorde oss i ordning för att 06:15 köra till Göteborg tillsammans med Anna, Kajsa och lilla Vilda. Mot Göteborg Horse Show!
Strax innan nio var vi framme och hade parkerat, så då väntade fyra timmars shoppande på mässan! Fina hästgrejer överallt fick det minsann att klia i fingrarna och vi hittade både det ena och det andra till riktigt bra priser. Klockan ett mötte vi upp med Camilla och hennes sällskap och käkade gott på buffén.

Klockan 14:00 var det sedan dags att dra igång världscupfinalen i hoppning! Otroligt fina hästar och superduktiga ryttare i världsklass – vilken hästtjej blir inte lycklig av den åsynen? Publikrekord och fullsatt arena, och stämningen i Scandinavium var verkligen på topp. Första delomgången visade sig bjuda på en riktigt svår bana och skrämmande höga hinder och det var inte ett endaste ekipage som tog sig felfritt igenom. När den andra delomgången började var det riktigt spännande, och till slut stod det mellan två ryttare. Segrade gjorde Beezie Madden från USA som nu kunde titulera sig världscupfinalvinnare för första gången i sin karriär! På andra plats kom en besviken Steve Guerdat och tredje plats knep Kevin Staut. Är det inte häftigt att män och kvinnor tävlar på lika villkor inom ridsporten? Den enda idrottsgren där så faktiskt är fallet. Det ni.


Måste ju visa upp det jag köpte inne på mässan också... Ett par nya, fina ridbyxor från Pikeur (bästa ridbyxorna jag någonsin haft), en snygg vatten- och vindtät jacka från Kingsland (bara 500 kronor?!!), ett par stilrena läderridskor från Treadstone, samt två par strumpor från Hervé Godignon som inte fick komma med på bild. Jag är verkligen supernöjd. Nu är det köpstopp på hästgrejer fram till Falsterbo Horse Show.


Tusen tack till mitt sällskap och Göteborg Horse Show för en fantastiskt trevlig söndag som jag kommer komma ihåg länge! Fler bilder kommer när jag anser mig ha tid till det.

2 kommentarer:

  1. Snyge kläder!! Ere samma modell på jackon som min hande orange? :D verkar ha märke på sama ställ o allt!

    jaagå vill ha hande pikeurmodellen.... va kosta di?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! :D Vet int, men säkert nå liknande modell iaf! Den köpt ja för 500 kr, och ridbrallsen kosta 1490 kr, så di va nu int på nå rea, men kuna int låt bli ändå... ;)

      Radera