fredag 29 juli 2011

Fy skäms, så gör man inte

Vet ni vad de finska, inte ännu myndiga tonårspojkarna hittade på idag i butiken? Jo, de hade lånat någons gamla pass, där det stod att personerna (skriver i plural eftersom det var två-tre stycken som försökte med olika pass) var födda 1990, men bilderna föreställde ca tioårig pojkar och gick således inte att bestämma huruvida det var de på bilden eller inte. Vad skulle de köpa? Öl och tobak, såklart.
När mina misstankar väcktes efter att ha nekat den ena, som då hade "tappat bort körkortet", så slog jag larm till de övriga i personalen, och numera är killgänget portade. Dessutom hotade Samu med att ringa polisen. Voi voi voi! Dagens ungdom!!

Men alltså... inte för att jag vill dra alla över en kam... men varför är det alltid de finska tonåringarna som hittar på skit och är ouppfostrade, och inte de finlandssvenska? Just sayin'...

6 kommentarer:

  1. Haha, vad skoj. Ibland känns det lite fånigt att själv visa ID när jag handlar. Men tillika är det bra också att det frågas och kollas upp.

    SvaraRadera
  2. joo, det behövs nog kollas upp, man ska kanske int ta de personlit alla gånger ;)

    SvaraRadera
  3. dessutom ska man väl nuförtiden förnya passen med högst 5års mellanrum? d e väl typ lag på d. så om dom nu var 1990 födda o 10år på bilden, så borde dom ju fotot vara taget 2ooo och det är ju långt mer än 5 år sedan. dvs ett foto på en 1oåring skulle knappast godkännas hos polisen.
    you get my point?!
    bra i vilket fall som att du var alert + att du meddela vidare. vet själv hur jobbigt det är med folk som försöker köpa ut med gammalt pass el id. var jobbar du förresten, om man får fråga?

    SvaraRadera
  4. Yes, absolut! Det tänkte jag också på senare, att jag glömde att kolla hur länge passet är giltigt. Såg bara på födelsedatum och bilden. Men joo, det är minsann lite jobbigt med sånadär kids, men men, vad gör man... De växer väl upp förr eller senare de med.
    Jag jobbar på S-Market i Gerby nu över sommaren bara, men jobbade där från 07 till 09, så jag är ändå rätt "hemma" på stället ;)

    SvaraRadera
  5. Men vilka ljushuvuden ni hade i butiken! Okej, håller med om att alla inte är gansters, men var är förståndet? Men plus för att de är så jäkla fyndiga måste man ju nästan ge! Har många gånger sett små mopopojkar som tar av sig jackan utanför neste här i stan (mitt i vintern alltså) och låtsas att de kommer med bil och därför inte har nån jacka. ID har det ju självklart "glömt". Och dessutom verkar de ha glömt att personen i kassan också har varit minderårig och vet hur det funkar ;).

    SvaraRadera