torsdag 4 juli 2013

Lill-lördag (eller pikkulauantai på finska)

Vilken bra onsdag detta blev, hörni!

Jag började med att dra ut till stallet på förmiddagen, där jag sedan red ut på en härlig tvåtimmars tur med Anina och Annie och deras hästar. När jag kom hem igen vid halv tre skrev jag ett mail till andra sidan jorden, tog mig en dusch, och gjorde mig i ordning för att ta tåget till Lund. Mötte upp min fina vän Sara på centralstationen där, och så tog vi ett glas vin på en uteservering. Fortsatte sedan med ett glas vin till och mat på en restaurang, och avslutade med en kopp te hemma hos Sara innan jag tog tåget tillbaka till Malmö igen. Mycket trevligt sällskap, och fint att få prata om livet och dittan och dattan i några timmar.

Framme i Malmö igen, i väntan på bussen hem, kom en kille från Nigeria fram och hälsade och frågade hur jag mår. Jodå, jag mår bra, sa jag, varpå han började prata om att Jesus älskar mig. Vad bra för honom, tyckte jag då. Alltså, förstå mig rätt nu, jag respekterar folk och deras religioner och vad de tror på och jag är döpt och konfirmerad och sådär, men jag tycker inte om när folk kommer fram och "trycker" sina värderingar i ansiktet på mig. Om Jesus älskar mig eller inte anser jag inte vara av relevans för min egen lycka. Det är fint att tro så starkt på något, men jag har faktiskt inte det behovet just nu. Jag tror på livet, men den kärleksfulle kille som levde för tusentals år sedan är inte en del av mitt liv. Så enkelt är det.

För övrigt är det spännande saker på gång just nu. Jag berättar mer när jag vet mer, men det handlar iallafall om vad som kanske sker i mitt liv till hösten.

Svedjehamnen, Björköby, juni 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar