onsdag 21 maj 2014

Bula Fiji

Om fyra och en halv timme sitter jag och Alexander på flyget till Nadi, Fiji. Värmen, solen, havet, stranden! Yes! Det ska bli skönt att fly undan den annalkande vintern här i Nya Zeeland för en liten stund. Sju nätter stannar vi alltså i paradiset. Vi kommer (tyvärr?) att bo på det billigaste lilla hotellet i stan, för det ligger nära flygplatsen och är dessutom placerat precis vid stranden. Det kanske inte är den finaste stranden, men vi får väl hyra bil/moped nån dag och söka upp nåt finare, eller åka på en dagscruise till någon av paradisöarna runtomkring. Det blir vad man gör det till, helt enkelt! Jag ska iallafall bättra på brännan, så jag slipper bränna mig i den finska sommarsolen sen. 'Bula' betyder förresten 'hej' på Fijian.

Bilden nedan är från Kerosene Creek, ett helt fantastiskt coolt ställe vi besökte i söndags när vi körde upp mot Rotorua. Svängde av från motorvägen och in på en gropig och hemsk grusväg, och två kilometer senare parkerade vi bland alla andra bilar och skuttade ner till bäcken. Det coola med denna bäck är att vattnet är naturligt varmt, eftersom den är nån slags het källa, thanks to all vulkanisk aktivitet i området! Det är alltså som ett naturligt, och helt gratis (!), spa mitt i ingenstans, som dessutom har ett eget vattenfall! Superhäftigt. Och jodå, vattnet är väl en sisådär fyrtio grader kanske, lagom! Det var en väldigt gemytlig upplevelse detta, vill jag lova.


Just det, tänkte också meddela att jag alltså är tillbaka i Auckland nästa vecka på torsdag, och stannar sedan fyra nätter till i denna stad innan jag flyger norrut till somrigare breddgrader igen. Bokade även tåg från Helsingfors till Vasa igår, så tisdagen den 3:e juni klockan 22 är jag åter tillbaka på perrongen där mitt äventyr började för sisådär 8,5 månad sedan. Skriver detta med gråten i halsen, för jodå, visst kommer jag att sakna Nya Zeeland med allt vad det innebär. Fast det ska bli skönt att komma hem också. Vi ses snart, alla mina nära och kära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar