tisdag 27 april 2010

Hello Finland, I'm back

Jag kämpade mot gråten när flygplanet lämnade Dublin. Jag kämpade mot gråten igen när flygvärdinnan hälsade oss "välkomna hem" när vi landat i Helsingfors och jag insåg att detta land inte alls känns som hemma längre. Jag hör ju hemma i Irland, och inte i gråa, platta och bittra Finland!

Min rara vän Mia var gullig och kom emot mig till flygfältet, och hjälpte mig med mina tunga väskor (med en total vikt på ca 40 kg!). Vi åkte sedan hem till hennes och Cila's lägenhet vid Arabia, och åt sedan lunchbuffet på en kinarestaurang. Gott. När Cila slutat skolan åkte vi tre in till centrum och strosade runt bland butiker och satte oss ner på en uteserveringen vid Kamppi och drack en päroncider. Gott det med. Blev även en till cider lite senare, hihi.

Under bussresan, tillbaka till deras lägenhet, satt det en bitter surgubbe i sätet på andra sidan mittengången och svor över allt och inget. Han förbannade alla hurrin (i detta fall syftade han då på oss, som glatt pratat på vårt modersmål minuten innan), sin ex-fru som varit otrogen, Sibelius, Aleksis Kivi och somalier, och tyckte att Finland bör hållas rent. Följt av oberäkneligt många "vittu saatana perkele saatana" och en klunk ur spritflaskan.
Man blir ju så jävla arg och besviken över att det fortfarande finns idioter kvar i detta land. Liksom... it's so good to be back, Finland! Or not.

Inträdesprov till Arcada imorgon. Jag hoppas att allt går bra. Håll tummarna!

2 kommentarer:

  1. åh stön! Ironiskt att du, första dagen "hemma" i Finland måste råka ut för en exemplarisk urfinne. :D Men det är kul att du är hemma igen! kom snart till vasa så vi kan träffas <3
    Håller tummarna för dig i morgon sötis!

    SvaraRadera
  2. Nå ajjaa! :D ja sku ha haft lust o gör hans kära Finland lite renare genom att skjut han o dump han i en container typ.
    tack! joo vi syns snart! wee! :D <3

    SvaraRadera