torsdag 22 september 2011

Det är på tågen i Skåne det händer

Idag har jag åkt tåg. Flera gånger. Och det är på tågen det händer grejer, må ni tro.

Efter besöket i Lund åkte jag ut till Svedala. När dörrarna på pågatåget jag skulle åka med öppnas så flyger det ut en kille (passagerare på tåget) och denne får ett boxarslag i ansiktet av tågvärden. Människorna runt dörren backar undan illa kvickt! Visar sig att passageraren i fråga uppfört sig hotfullt och ryckt och slitit i tågvärden, som självklart agerar i självförsvar. Tar ett bra tag innan ordningsvakter dyker upp och tåget blir en kvart försenat.

Senare på kvällen åker jag ut till Landskrona och träffar en kär, gammal vän. Spenderar ett par timmar där och tar sedan Öresundståget tillbaka till Malmö igen. Fast strax innan Lund marscherar det fram ett gäng civilklädda poliser (de var nog en 7-8 stycken, tror jag) som hoppar på och ropar "POLIS! LÄGG DIG NER!" till en ung kille i bänken framför mig, och en annan ung kille på väg mot dörren. Handbojor åker fram och på. Killarna visade sig vara knarklangare, och fick sitta kvar tills vi var framme i Malmö.
Minst sagt intressant att sitta i en vagn fullproppad med både manliga och kvinnliga poliser i helt vanliga kläder! Jag anade ingenting! Hälften av männen var dessutom riktigt snygga. Alltid ett plus.

Så, det har verkligen varit en spännande dag. Vardagsdramatik när den är som bäst! Först blir man skraj, och sedan sitter man bara och småler, för att det är så jävla typiskt Malmö med omnejd... Men snälla, nu räcker det med drama på ett bra tag framöver, ok? Lugn och ro och fred, tack!

För övrigt har det varit en ganska bra dag. Jag har kramats och det var precis vad jag behövde.

5 kommentarer:

  1. Alltså jag tycker faktiskt inte att det är okej med civilklädda poliser. Ska man tvunget vara en snygg polis borde det bannemig vara tvång på att ha på sig uniform alltid!

    Det är lugnt, polisen, jag kan vara testpanel och bestämma vilka som är fula nog att få vara civilklädda då och då.

    SvaraRadera
  2. Jo, jo, i Skåne händer det saker!

    SvaraRadera
  3. Jag erbjuder mig att sitta i den testpanelen även jag, Pauline!

    SvaraRadera
  4. Oj oj, spännande med lite vardagsdramatik :)

    SvaraRadera
  5. Oh, va spännande!
    En gång när jag var på Åhlens i Halmstad hörde jag bara "Nu du jävlar!" och så såg jag som i slowmotion hur en kille i bruna byxor o jeansjacka (civilpolis) slänger sig genom ett berg av schampooflaskor o landar på en man som han sätter handfängsel på. Det av ASKOOLT, haha - och jag tror en viss polisman fick förverkliga någon slags action-scen-dröm, haha!

    SvaraRadera