tisdag 31 januari 2012

Det bästa beslutet jag någonsin tagit

Jag fick en fråga bland kommentarerna som jag nu tänker besvara i ett inlägg, eftersom det kanske är fler som undrar samma sak. 

Fråga: "Hej! Jag funderar på att fara utomlands och jobba, ev. studera, och undrar hur du kom på att fara till Irland och hur du trivdes där? Är det ett land du rekommenderar ifall man vill fara utomlands leva ett tag, upptäcka världen lite? Några tips, bra saker att tänka på och sånt innan man skulle fara dit? Tack på förhand! :) /Niini"

Svar: Utan tvekan kan jag rekommendera Irland om man vill åka utomlands ett tag och upptäcka både sig själv och en liten del av världen. Fördelen med just Irland är ju att de pratar engelska (med en mycket charmig accent), ett språk som de flesta åtminstone kan grunderna i, och för oss finländare är det ju även ett plus att de använder euron som valuta. Om du, som jag, älskar att vistas ute i naturen är just detta land en otrolig upplevelse; där finns både palmer och granskog, stränder och berg, djupa dalar och vidsträckta fält, och slingriga små vägar att färdas på. Den gröna ön är ju inte särskilt stor heller, så man tar sig lätt från en sida till en annan på bara några få timmar i bil... Gillar man storstäder finns ju Dublin, men annars är de många små byarna med sin gammalmodiga arkitektur helt underbara att traska runt i!

Nu har jag ju bara erfarenhet av att jobba som hästskötare/au pair i detta land, så hur jobbsituationen ser ut där just NU vet jag inte, men irländarna borde vara på väg upp ur finanskrisen. Vill du göra det enkelt för dig, så tar du ett jobb som au pair, bara för att komma iväg och få in en fot i landet. Därefter, när du väl är på plats och har någonstans att bo och har en liten inkomst, är det säkert lättare att undersöka och ta reda på mer gällande eventuell studieplats eller annat arbete. Självklart bör du kolla upp arbetsgivare noga innan du åker iväg, men mitt bästa tips är ändå att lita på magkänslan. Känns det rätt och seriöst så blir det säkert bra!

I övrigt har jag inga specifika råd och tips. Engelskan vänjer man sig vid rätt snabbt och irländarna är vänliga, pratglada och nyfikna människor som tar väl hand om sina gäster. Kulturen är självklart lite annorlunda än Finland/Sverige, men sånt snappar man oftast upp snabbt ändå.

Mitt jobb hittade jag på www.yardandgroom.com (enbart hästrelaterade jobb, världen över), men det finns flera au pair agenturer som kan hjälpa dig att hitta ett jobb. Googla runt lite för att ta reda på mer! Har du, eller någon annan, mera frågor är det bara att fråga på, jag ska försöka svara så gott det går.
 
Oj, vad långt detta blev... hehe. Avslutar med att säga att detta var det absolut bästa beslutet jag tagit hittills i mitt liv. Har aldrig ångrat att jag lämnade min hemstad och åkte iväg, för jag lärde verkligen känna mig själv under detta år, plus att min engelska förbättrades väldigt mycket. Längtar tillbaka varje dag, och när jag är klar med skolan i Malmö planerar jag att flytta tillbaka. Och så några favoritbilder från mitt favoritland:






4 kommentarer:

  1. Det ser verkligen fint ut! Jag har varit en gång i Dublin och älskade det, ska absolut tillbaka till landet! Jag har hört att finländare "enkellt" får jobb där, eftersom vi jobbar så flitigt.. heheh.

    SvaraRadera
  2. Åh, varför ska det alltid knyta sig av längtan i magen på oss när vi ser varandras irlandsbilder...!
    Fiiiiiiina Irland!

    SvaraRadera
  3. Anna, jepp, jag tror du kan ha rätt i det! Vi i Norden har bra rykte där borta ;)

    Maja, åh ja... underbara, älskade Irland...

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för att du delade med dig! Irland låter helmysigt, ska definitivt fundera närmare på detta! :) /Niini

    SvaraRadera