onsdag 18 januari 2012

Spöken på studenthuset Rönnen?

När Sofia nyss skrev ett blogginlägg om det, så påmindes jag om det igen; jag upplevde min första sömnparalys i morse. Det började så att jag kände hur en katt hoppade upp på min säng och trampade av och an, men sen kom jag på att jag ju inte har någon katt. Försökte vända mig lite mer till sidan, för att se efter, men då upplevde jag det istället som att denna någon trampade rakt över mig istället. Jag kunde inte andas ordentligt och precis innan jag fick panik så lyckades jag förmå mig själv att vakna. Ni anar inte hur obehagligt detta var!

Min första tanke var att 'nu spökar det på Rönnen igen', tills jag fick förklaringen om vad sömnparalys (sleep paralysis på engelska) innebär, och visst stämmer det in på min upplevelse...

"The condition is characterized by being unable to move or speak. It is often associated with a feeling that there is some sort of presence, a feeling which often arouses fear but is also accompanied by an inability to cry out. The paralysis may last only a few seconds. The experience may involve visual, auditory, or tactile hallucinations." (Källa.)

Usch och fy, jag hoppas att jag aldrig mer behöver uppleva detta. Först drabbas jag av plötsliga ångestattacker, och nu sömnparalyser?! När blev jag sån här egentligen?

4 kommentarer:

  1. Förlåt Malin att jag skämtade det var säkert jätte jobbigt!
    Sätt inte det i bloggen va jag skrev. Ha det så bra!
    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Aw, det är okej, Anita, jag tog inte illa upp! Vet att du menade väl! Kram tillbaka, våra fina djur har det helt säkert bra där på andra sidan <3

    SvaraRadera
  3. Sömnparalys e bara det att kroppen int vaknat upp, medan hjärnan har gjort det. De tar ett par minuter innan signalerna ut från hjärnan "vaknar upp", fast joo, de kan vara obehagligt. Samma mekanism sker då man drömmer, därför rör bara ögonen på sig, resten av kroppen e sgs förlamad :) Hälsningar från medicine studeranden!

    SvaraRadera
  4. Tack Kajsa! :) äckligt bara att man måst inbilla sig att det finns nån/nåt där samtidigt... brrr.

    SvaraRadera