tisdag 1 mars 2011

It's not worth picking a fight with a Swede

Idag har jag blivit grovt mobbad av mina klasskamrater (nämner inga namn, men ni vet vem ni är), för min finska nationalitet. De tycker det är fruktansvärt roligt att skylla alla mina fel och brister på det faktum att jag kommer från Finland, för tja, "där är vi ju som vi är." Typ. Själv finner jag mig, om än en aning motvilligt, i all smutskastning, eftersom jag vet att det inte är lönt att dra igång en argumentation med svenskar. De ligger ju inte under genomsnittet i PISA-testet (där Finland ligger överst på resultatlistan) för intet, liksom, so why even bother? ;)

Och uppsatsskrivandet går inget vidare... MEN, det måste göras klart till imorgon kväll ändå, så det finns inte tid för gnäll! Önska mig lycka till, för nu ska jag sätta mig ner med Word, min kreativitet och alla statistiska och debatterande artiklar. Någon som har en åsikt om skoluniformer? Isåfall får ni mer än gärna hojta till.

Välkommen mars, by the way.

Edit: Observera att mina klasskamrater alltså "mobbar" mig på skoj! De är inte elaka på riktigt!

11 kommentarer:

  1. Vilka töntar. Hoppas att du kan ge igen på något sätt.
    Kippis

    SvaraRadera
  2. http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6683838

    varje årstid har ju tre månader :P fyra årstider, tre månader i varje!

    SvaraRadera
  3. Petra, haha jaa-a! Riktigt töntiga är dom! :D

    Anna, ja okej då, jag kom ihåg fel. Tänkt väl på att man i Österbotten int riktigt kan räkna mars som vårmånad, för humm, där e de ju vinter ti mitten på april typ, haha!

    SvaraRadera
  4. Stå på dig bara, du är lika mycket värt som dom, om int mera :)Våren är nog på väg här också, hängde ut byke idag t.ex men får nog erkänna att det går långsamt!
    Skoluniform är bra, särskilt för flickor så behöver dom inte fundera varje morgon va dom skall ta på sig :)

    SvaraRadera
  5. När jag tänker skoluniformer tänker jag att det är tråkigt att alla flickor ska vara likadana och alla pojkar ska vara likadana. Genusperspektivet, helt enkelt. Jag ser egentligen inga fördelar med att ha skoluniform, det enda argumenter för uniformerna som jag kan komma på såhär på rak arm är att man inte kan retas för kläderna man har på sig - men o andra sidan, barn som vill retas kommer hitta något annat sätt att göra det på. Man kan ju vara fet eller dum eller ful eller whatever i en skoluniform också, och mobbning kommer finnas oavsett om man vill få alla att se likadana ut eller inte.

    Lycka till :)

    SvaraRadera
  6. Tack för era åsikter, keep 'em coming! :) :)

    SvaraRadera
  7. När jag hade skoluniform (när jag bodde i Turkiet) tyckte jag det var superbra. Men nu har jag ingen åsikt, haha. Varken för eller emot. ;D

    och jävla pissiga klasskamrater du har !

    SvaraRadera
  8. Haha! Nå nå, innan mina klasskamrater blir sura på mig för att jag hetsar upp er mot dem, så måste jag ju inflika att de gillar mig ändå och att det är med kärlek i rösten de smutskastar mig ;) dom är nog bra ändå, Emma och Ulrika, fast de dissar finländare! :D :D

    SvaraRadera
  9. För: Man slipper märkesfixering i skolvardagen (eller okej, den flyttar kanske över till andra prylar istället). Det går inte att plocka status med häftiga kläder, och man slipper fundera över vad man ska ha på sig.

    Mot: likriktning är tråkigt, många unga vill uttrycka sin personlighet genom sitt klädval, det ser lite enformigt ut.

    SvaraRadera
  10. Haha, men med PISA-kortet borde du väl få tyst på dem? :D

    SvaraRadera
  11. Ika, tack!

    Soufi, ja fast man vill ju inte gärna skryta... ;)

    SvaraRadera