tisdag 1 november 2011

Four legs and two voices; a most delicate monster!

Efter att ha analyserat femtio bion på Twitter ger jag upp med projektet för dagen och kryper istället ner under täcket för att påbörja läsningen av det nylånade biblioteksexemplaret av William Shakespeare's pjäs The Tempest. För det är sånt vi får till hemuppgift på min skola, serru. Aldrig trodde jag väl att jag skulle läsa något så klassiskt som Shakespeare, men ack, nu är den dagen kommen.

G'nite!

Och om du undrar över titeln på detta inlägg kan jag meddela att det är en quote ur pjäsen.

Update:
Läste precis i boken att det första officiella framförandet av pjäsen, The Tempest, ägde rum framför den brittiske kungen den första november 1611 - alltså för exakt 400 år sedan! Hur coolt?!

3 kommentarer:

  1. Off topic. Ikväll onsdag kommer Resebyrån på TV2 att ha reseprogram från Irland och Dublin. Bl.a. en tur till Wicklow ingår. Har jag inte helt fel så kanske du har ett visst intresse? ;-)

    SvaraRadera
  2. Helt rätt dag att börja läsa The Tempest med andra ord. :)

    Mina litt.vetarstudier lärde mig faktiskt (bland mycket annat) att uppskatta Shakespeare. Inte alla hans dramer, men många av dem. (En midsommarnattsdröm är favoriten.) Dessutom kan de som få andra böcker framkalla en intensiv saknad efter det akademiska livet, för oj vad jag vill gå på seminarium och diskutera det nyss lästa varje gång jag läser Shakespeare.

    En rolig liten grej till angående just The Tempest: Den svenska tecknade filmen Resan till Melonia (Per Åhlin - mannen bakom bl.a. Karl-Bertil Jonssons jul - tecknade och Björn Isfält gjorde fantastiskt fin musik) är faktiskt inspirerad av och löst baserad på The Tempest. Så litteraturvetare jag är tycker jag på något sätt mer om Melonia-versionen. :)

    SvaraRadera
  3. Verkligen, man nästan känner historiens vingslag ;)

    Detta är första gången jag ger mig på Shakespeare, så återkommer vid senare tillfälle med betyg och utvärdering!

    SvaraRadera