lördag 2 april 2011

Me and my racehorse

Tussilagon, blåsippor, fjärilar, myggor och buskar och träd som snart står i full grönska... Solsken som gassar på och värmer, nästan lika varmt som på en sval sommardag... En pigg häst som muntert traskar på över de snart torra och lerfria ridvägarna... Harar som leker på åkrarna och fiskmåsar, gäss och hökar som seglar högt över trädtopparna och ropar in våren, för den är verkligen här nu. Våren.

Så underbart det var, att rida ut längs de gräsbeklädda ridvägarna vid Almåsa, med uppkavlade ärmar och en positiv Bläddeprins. Jag lät honom sträcka ut i full galopp på kullarna och det uppskattade nog den gamle galoppören väldigt mycket! Han fick själv bestämma takten, och det gick så fort så att mina ögon tårades, men roligt var det. När jag sedan samlade upp honom igen var han rund, mjuk och fin, med en hals som blänkte och var våt av svett - inte för att han var trött, nej nej, men på grund av de sjutton plusgraderna vi hade idag. Efter en och en halvtimmes ridtur kom vi tillbaka till stallet, nöjda och glada. Jag gillar den hästen mer och mer för varje gång!

3 kommentarer:

  1. ÅÅÅH HÄRLIGT!! vill också ha låååånga fina ridvägar !!!

    SvaraRadera
  2. Känner mig en aning avundsjuk, här har vi fullt av is och snö, och idag ösregnar det.. ;b

    SvaraRadera