tisdag 20 mars 2012

Träningstankar såhär en måndagskväll...

Aah, hemma från gymmet! Och medan jag smuttar på min apelsin-banan-smoothie så tänkte jag faktiskt reflektera lite över mitt kom-igång-gymmande, så jag hoppas ni vill läsa. Om någon sitter på några bra tips och råd får ni mer än gärna skriva ner dem i en kommentar!

Anyway, jag har alltså precis köpt gymkort, och är fortfarande ny på gymmet. Inte helt 100% på hur alla maskiner fungerar än, men blir självsäkrare för var gång. Just nu kör jag på väldigt mångsidig träning, som t.ex. idag när jag började med cykling (10 min), fortsatte med crosstrainer (10 min) och sedan löpband (15 min), innan jag därefter gick vidare till de olika maskinerna och fria vikter och tränade muskler lite på måfå. Armar, ben, rygg, axlar och så vidare. Körde minst 10x3 reps på varje, eller tills jag helt enkelt inte orkade fler. Inga brutala vikter, men sådär lagom på varje, så att det ändå känns.

Eftersom jag har i princip noll erfarenhet av gymmande från förut, så vet jag inte om detta är rätt sätt att gå tillväga, men enligt min teori är det en bra idé att träna upp kroppens olika muskler jämnt i början, för att orka mera senare. Eller? Alla gymjunkies, vad tror ni?

Jag har ändå en hel del "löst" att ta av, för även om jag alltid haft rätt muskulös kropp, så känner jag att det finns en hel del som kan bytas ut mot starkare muskler. Och det är lite det som är min mening med denna plötsliga gym-hysteri - jag vill bli starkare och fastare. Jag gymmar alltså inte för att gå ner i vikt.

Så! Var bara det jag hade på hjärtat, nu kan vi återgå till att tröstäta om kvällarna igen. Puss puss.

Muskulös hästskötarkropp? Kanske, men har typ alltid haft såna armar. Foto av Sia. Irland, april 2010.

7 kommentarer:

  1. Jag skulle rekommendera att du delat upp musklegrupperna ex i tre dela om du går tre gånger i veckan på gym så du tar armar och ben en dag, mage o rygg en dag o kondition en dag eller hud u nu vill dela upp, fr dina muskler växer under vila så det är inte så de får inte sin fulla effekt om du tränar samma muskelr varje gång du är på gymmet eftersom de aldrig får tid att vila o växa. :) Victoria Sippus kan säkert fixa ett träningsprogram, hon har gjort ett till mig och det har hjälpt mig massor! :)

    Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  2. Hulken! Fast inte grön ;P

    S: Ja Nellisan är väldigt okomplicerad inne på banan, vilket är skönt. Dessutom har jag börjat med tänket "You sort it out!", och bara rider på för att låta henne fixa med avstånden för att se vad som händer, och det blir ju oftast bra!
    Dessutom ser hon ju inte direkt ut som en ranglig liten unghäst längre, haha! Måste egentligen banta lite, men vem vill banta sitt barn!? =P

    SvaraRadera
  3. Haha.. Jag minns fortfarande när ja skrev om träning för typ ett halvt år sen och du bara "åååh de här orkar ja int läsa om" :DDD

    SvaraRadera
  4. Annu - Tack för tipsen! Och joo, jag har förstått att det är ett bra sätt att gå tillväga, men just nu känner jag också att jag inte kan tillräckligt många övningar för att kunna träna bara ett par muskelgrupper per gång, men när jag väl kommit igång lite mer så hade jag planerat att göra så. :)

    Anna - Hahaaa jooo, jag vet, latmasken Malin är utbytt! Pinsamt :D Men NUUU får du gäärna skriva om träning, mmkay?!

    SvaraRadera
  5. Hej Malin! Kul att du börjar komma igång med träningen :)

    Något som du borde testa på är Kettlebells, där får du in styrketräning för många muskelgrupper samtidigt, mycket funktionell och rolig träning! Du får även lätt upp pulsen vilket gör att du kan fokusera mer på övningar som dessa och inte lägga så mycket tid på konditions maskinerna i början då ditt fokus ändå inte är att gå ned i vikt. På torsdag kommer jag och Peter visa i bloggen hur man jobbar med dessa, kolla då om du inte redan vet hur man gör!

    PS: Skippa maskinerna och kör endast fria vikter och egen kroppsvikt ;)

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  6. Vilka otroligt snygga armar du har!!! Speciellt imponerad är jag av din underarm. Jag har nämligen inga muskler där. (och då har jag lyft tyngder regelbundet i 20 år.) Alltså wow! Om jag skulle vara du, skulle jag alltid gå i toppar, även på vintern.

    SvaraRadera
  7. Sanna - tack snälla du för dina tips! Känns fint när det kommer från en som faktiskt kan sånadär saker på riktigt :D

    Anne - kärahjärtanesdå så fina ord! Blir alldeles generad! Ska bli spännande att se hur mina armar ser ut efter några månader på gym också utöver den vanliga motionen (som består av stallarbete och ridning bara).

    SvaraRadera